Oncologische nazorg is ontzettend belangrijk

Geplaatst op 24-02-2021

Heleen den Dulk is oncologieverpleegkundige in het borstkankerziekenhuis, het Alexander Monro in Bilthoven. Hier werkt zij op de chemo-unit, waar de dagbehandelingen worden uitgevoerd en de poli palliatieve zorg. Naast haar werkzaamheden in het ziekenhuis is zij ook sinds 5 jaar consulent bij Allerzorg Care for Cancer. “Het is voor mij een bewuste keuze geweest om de rol van consulent naast mijn werkzaamheden bij het Alexander Monro te vervullen. In het ziekenhuis kom ik vaak mensen tegen die toch nog met vragen zitten op het moment dat zij vanuit het ziekenhuis thuis komen. Juist in die eigen omgeving antwoorden geven aan patiënten is een concept wat mij erg aanspreekt”, vertelt Heleen.

Steeds meer patiënten met kanker

Jaarlijks komen er steeds meer patiënten bij met kanker. Voor ziekenhuizen is het daarom lastig om ook buiten het ziekenhuis de patiënt te monitoren. De consulenten van Care for Cancer geven consulten in elke fase van het ziekteproces, tijdens of na een behandeling, maar ook als cliënten uitbehandeld zijn. Heleen: “Vaak komen de vragen pas als de patiënt weer thuiskomt in de eigen omgeving. Het zijn met name vragen die te maken hebben met de persoonlijke levenssfeer, bijvoorbeeld: vragen over werk, kinderen, financiële gevolgen of omgaan met de dood. Juist de nazorg is voor kankerpatiënten zo belangrijk. In het ziekenhuis worden patiënten vaak geleefd, hier heeft de arts of de verpleegkundige de regie. Thuis in de eigen omgeving hebben zij zelf de regie. Bij elke patiënt staat er iets anders voorop en kun je als consulent de vraag achter de vraag stellen. Het is belangrijk om uit te zoeken waar iemand het meeste behoefte aan heeft.”

Stap in het leven van een cliënt

Door in het persoonlijk leven van een cliënt te stappen kun je problemen sneller in het perspectief plaatsen. Hoe mensen bijvoorbeeld wonen geeft een indruk van hoe een cliënt met de ziekte omgaat, bijvoorbeeld of iemand alleenstaand is of een thuiswonend gezin heeft.

Iedereen komt in aanmerking voor de Allerzorg Care for Cancer nazorg. Helaas is nog niet iedereen op de hoogte dat dit mogelijk is. Aanmeldingen komen vaak vanuit het ziekenhuis, een enkele keer via de huisarts of soms vinden cliënten ons op eigen initiatief.

Kippenvel

Heleen: “Ik krijg van cliënten vaak terug dat ze het zo fijn vinden om een sparringpartner te hebben tijdens het behandeltraject waar de cliënt in zit. Iemand die objectief meekijkt en niet onderdeel is van het behandelteam. In onzekere situaties is het fijn als iemand normaliseert of bevestiging geeft. Het meest bijzondere wat ik in vijf jaar als Care for Cancer consulente heb meegemaakt was het bijstaan van een alleenstaande dame. Ik heb een aantal fijne gesprekken met haar gehad, na deze gesprekken werd zij terminaal. In die periode heb ik haar ook nog kunnen bezoeken. Een paar maanden na haar overlijden kreeg ik een bos bloemen opgestuurd. Met een kaartje waar ze zelf nog een tekst op had geschreven om me te bedanken. Zij had haar broer gevraagd dit te doen. Dat vond ik zo bijzonder, ik krijg er nog kippenvel van als ik daaraan denk.”