Een grote wens: zolang mogelijk thuis blijven wonen
Geplaatst op 08-03-2021
Thuis blijven wonen in je eigen veilige omgeving is een grote wens van veel ouderen. Om ervoor te zorgen dat dit mogelijk is wordt er vanuit Allerzorg ouderenbegeleiding aangeboden. Caroline Erftemeijer is teamcoördinator ouderenbegeleiding bij Allerzorg. Haar passie is zich ervoor in te zetten dat ouderen zo lang mogelijk en veilig thuis kunnen blijven wonen tot het echt niet meer gaat.
Eerste kennismaking
“Ik ga altijd eerst bij de cliënt langs voor een intakegesprek. Tijdens de intake beoordeel ik of er begeleiding ingezet kan worden. Ik vraag wat de verwachtingen en wensen zijn van de cliënt (en/of het cliëntsysteem) en ik bespreek wat wij kunnen bieden en uiteindelijk bekijken we of dit op elkaar aansluit. Als ik dit in kaart heb gebracht bekijk ik welke begeleider er het beste bij de cliënt past. Deze komt vervolgens kennismaken met de cliënt, zodat we kunnen zien of er een klik is. De eerste maand is vooral gericht op contact leggen met de cliënt, het opbouwen van wederzijds vertrouwen en het gezamenlijk opstellen van een begeleidingsplan. Aan dit plan worden ook doelstellingen gekoppeld, deze moeten wel haalbaar zijn voor de cliënt. Daarom beginnen we altijd met ‘kleine doelen’, om het zelfvertrouwen te stimuleren”, vertelt Caroline.
Belevenisgerichte zorg: ondersteuning gericht op de wensen van de cliënt
Bij Allerzorg worden ouderen begeleid die bijvoorbeeld de diagnose dementie hebben gekregen, ouderdomsproblematiek hebben of neurologische aandoeningen zoals Parkinson. Het is belangrijk voor ouderen om zelfredzaam te kunnen zijn, hier kan Allerzorg goed bij ondersteunen, als het door omstandigheden minder makkelijk gaat. Zo wordt er eerst gekeken wat de cliënt zelf nog kan en wat de begeleiding vanuit Allerzorg daarop kan aanvullen als het echt niet meer lukt.
Caroline: “Wij gaan uit van ‘belevingsgerichte zorg’, dat wil zeggen ondersteuning die echt gericht is op de wensen van de cliënt. Hierbij is het belangrijk om het vertrouwen van de cliënt te hebben en om een cliënt goed te kennen. Zo brengen we bijvoorbeeld altijd de levensloop in kaart, dit is essentieel. Bijvoorbeeld wat voor werk iemand gedaan heeft, wat iemands hobby’s zijn en hoe iemands sociale leven eruit ziet. Als je bijvoorbeeld praat over deze alledaagse dingen, dan kun je aan de mimiek zien waar iemand blij van wordt of trots op is. Daar kun je dan bij de begeleiding op inspelen. Bijvoorbeeld als wij weten dat een cliënt in de avond graag laat naar bed gaat, dan zorgen we ervoor dat we niet ’s ochtends vroeg bij deze cliënt langskomen.”
Het belang van goede communicatie met alle betrokkenen
Om goede begeleiding te geven aan cliënten is het belangrijk om naast een goede band met de cliënt ook te kijken hoe er integraal samengewerkt kan worden met andere disciplines bijvoorbeeld de wijkzorg of de huishoudelijke hulp. Hierbij is goede communicatie ontzettend belangrijk. Niet te vergeten ook met een (eventuele) partner of familie.
“Bij mensen met dementie letten we heel goed op het gedrag, als iemand onrustig is, gaan we op zoek naar de oorzaak hiervan. Ik heb weleens meegemaakt dat iemand bij een intakegesprek vrij neerslachtig was. Deze cliënt zat niet lekker in haar vel. Als we langskwamen liep ze ook vaak in haar badjas en lag veel op bed. Door veel met haar te praten en haar emotie te herkennen kwamen we erachter dat een aantal dingen voor haar niet goed voelde. Zo wilde ze bijvoorbeeld graag een ander huis en wat kleiner wonen met een prettige uitkijk. Hier zijn we toen mee aan de slag gegaan. Als we nu bij haar langskomen zit ze aangekleed klaar en ze pakt ook diverse activiteiten weer op. Daar word ik nou zo blij van, ze leeft helemaal op. Nu vertelt ze me regelmatig hoe blij ze is met onze begeleiding en dat ze weer kwaliteit van leven heeft”, zegt Caroline trots.